<div id=
 
4

Guba

KentaurBen , 2010.09.01. 20:24


A mákos guba receptje:

Lehet házilag gyúrt és kelt tésztából , de szikkadt(!) kifliből sokkal egyszerűbb és gyorsabb.

A kiflit kb. egy centis karikákra vágom, tálba halmozom.


Kiflinként egy deci tejet számítok – tehát 4 kiflihez 4 dl tej –, azt felforralom, a végén belekeverek két jó nagy evőkanál mézet, majd úgy forrón ráöntöm a kiflire, részletekben, hogy mindenhol érje. 


Én úgy szeretem, ha jól megázik a kifli :)


Pár percig még hagyom lefedve a tálat, amíg az összes tejet beszívja, majd elkeverem porcukorral összekevert darált mákkal.


Ha kész, beteszem egy kivajazott tepsiben a sütőbe, hogy a teteje jó ropogós legyen.


Forrón fincsi mi?

Címkék: közöshalmaz

Pin It
 
2

Múltszázadelő

KentaurBen , 2010.08.30. 19:12

"A második emeleti lakás négy szobájából az ónosan felfénylő és elsötétedő Oktogonra lehetett kilátni, két további szobája pedig éppen úgy, miként a konyhából nyíló cselédszoba, a minden évszakban homályos belső udvarra nézett.
Június közepe táján volt ugyan egy nap, amikor delente az udvari szobák egyikében megjelent egy vékonyka fénycsík a tojáshéj színűre festett falon, s ez a fénycsík napok múltával nem csak mindig újra megjelent, hanem egyre hosszabb és szélesebb lett, egyre korábban érkezett és egyre későbben távozott, ám augusztus közepén szinte észrevétlenül tűnt el.
Az eltűnése olyan lett, mint egy nem evilágból származó jelzés, melyet csak kevesen értenek."
"Ez ( mármint a hall) volt egyébként az egyetlen helyiség a lakásban, amely az idők változásairól és a körülmények kellemetlen szûkösségérôl sok mindent elárult.
Eredetileg nem volt más funkciója, mint hogy ezen keresztül közelítsék meg a mellékhelyiségeket, a két hálószobát, az ebédlőt és a konyhát, amolyan belső folyosó, bár annál azért jóval tágasabb.
Egy régebbi házirend szerint itt kellett állniuk a nagy fehérneműs szekrényeknek, és itt vasaltak.
Néhány éve azonban tekintélyes méretű régi tálaló állt benne, s itt helyezték el a hozzá tartozó nagy ebédlőasztalt a szigorú székekkel.
Még véletlenül sem mondták volna, hogy ez lenne most az ebédlő.
Szükség és célszerűség nem teszik föltétlenül barátságossá az életet, s ezért nem is mondhatták.
Hiába rejtette selyemdrapéria, hiába a homályosított üveg, a helyiség ablaka mégis csak egy szűk világítóudvarra nyílott, s ha állandóan csukva voltak is az ablaktáblák, a levegőt olykor átható csatornabűz, máskor idegen konyhák nem kevésbé tolakvó illata járta be, nem beszélve az idegen illemhelyekről, az idegen fürdőszobákból érkező kínos zajokról.
Étkezés közben legfeljebb úgy tehettek, mintha mindezt nem éreznék, mondjuk nem hallanák, hogy valaki az elsőn nyög, nyom és rotyogtat, miközben ők kulturális témákról társalognak és élvezettel falják à point sütött biƒteckjüket.
Egyszer még az is megesett, hogy miközben a vacsoránál ültek, valaki a harmadik emeleten kihajított dühében egy szétégett, forrón füstölgő tejeslábost a világítóudvarra, a lábos pedig szerencsétlenül falba ütődött, visszapattant róla, áttörte a homályosított dupla ablakot és a lábuk előtt kötött ki."

részlet

Nádas Péter - Párhuzamos történetek
első kötet

Jelenkor Kiadó, Pécs, 2005



Fotók az 1900 és 1940-es évek közötti Magyarországról, a fortepan-ról.

Címkék: közöshalmaz

Pin It
 
5

Cosette, Jézus és társai

KentaurBen , 2010.08.27. 15:44

 


Kedves ismerőseim meséltek róla nemrég, hogy mellékhelyiségük egyik rozsdafoltjában egy kislány arcát fedezték fel.

Annyira élethű mása volt a Nyomorultak kultplakátján szereplő grafikának, hogy el is nevezték Cosette-nek.


A jelenség nem ismeretlen, biztos veled is előfordult már.

Neve is van: pareidolia.


A pareidolia egy olyan illuzórikus érzet, amely bizonytalan és véletlenszerű ingereket (többnyire hangokat vagy képeket) konkrétnak és tisztán kivehetőnek tüntet fel.

És még be sem kell tépni hozzá, megy anélkül is.


Az ismertebb példák közé tartozik felhőkben pl. állatok alakját látni vagy arcokat a beázás foltjában, tárgyak halmazában vagy emberarcot felfedezni a Holdban, rejtett üzeneteket hallani a visszafelé lejátszott felvételeken.


A szó a görög para, azaz ebben a kontextusban „rendellenes”, és az „eidolon”, azaz „kép” szóból származik, ami az eidos szóból (’kép, forma’) ered.

A vallásos jellegű pareidolia klasszik alakja Jézus, arcának, képmásának megjelenése egy teljesen nem megszokott környezetben akár egyfajta kegyhellyé is avathatja azt.

De a Rorschach tintapaca teszt a pareidolia jelenséget használja fel, hogy megkísérelje feltérképezni az emberek mentális állapotát.
Ez egy projektív teszt, mivel intenzíven előhívja az ember belső gondolatait vagy érzéseit, és kivetíti a kártyákra. A "kivetítés" ebben az esetben az irányított pareidolia formája, mert a kártyák úgy vannak megtervezve, hogy ne lehessen rajtuk semmit egyértelműen kivenni, de már kis fantáziával is bele lehessen látni valamit.

Carl Sagan feltételezése szerint ez csak egy túlélési technika, az emberi lények kifejezetten arra vannak hangolva születésüktől fogva, hogy az arcfelismerés alapján különböztessék meg az embereket. Ebből adódik, hogy az emberek minimális adatokból is képesek összeállítani és felismerni emberi arcokat, akár nagy távolságból és csekély láthatóság mellett, de ez oda is vezethet, hogy véletlenszerű képeket értelmeznek, vagy fény és árnyékmintákból arcokat alakítanak ki.

Példák a fent említett jelenségre:



Még több "arc" itt.

Címkék: közöshalmaz

Pin It
 
13

Sztárok otthonai - Sheryl Crow

KentaurBen , 2010.08.26. 19:05

Kezd uncsi lenni a loft-téma?

Vessen be híres nőt!

Sheryl Crow New York-i, eklektikus (vidéki romantika vs bolhapiac vs ipari) hangulatú loftja.



Fotók: Paul Costello

Címkék: nők

Pin It
 
Pin It

Theme by Laptop Geek. Blog.hu-ra alkalmazta: a Blog.hu Sablonok a Népkertben.

süti beállítások módosítása