Az IKEA-titok - 2.rész, a feketeleves
Miközben szerte a világon a napokban ünneplik a Föld Napját, gondolam, stílusosan ma egy rendhagyó poszttal jelentkezem.
Jöjjön az IKEA-sztori második része, azon belül is a feketeleves... ami a húúú, "sose gondoltam volna, pedig olyan szépszál férfi"-kategória.
(közlemény: a szerzô szakmailag nagyra értékeli az IKEA tevékenységét, hatását, hisz mint tudjuk, nélkülük Magyarországon még mindig fényesre lakkozott retrobúrtorokkal lenne tele minden lakás, bennük a tévé tetején horgolt terítôvel)
A svéd "mese" és sikertörténet 1926-ban indult el, amikor az alapító, Ingvar Kamprad megszületett Småland tartományban, Dél-Svédországban. Ingvar egy Elmtaryd nevű farmon nőtt fel, közel Agunnaryd faluhoz. Már gyermekként is tudta, hogy egy saját üzletet szeretne.
Az IKEA név is ebbôl született: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd
Tény1:Ingvar Kamprad tinédzserként tagja volt a náci-közei New Swedish Movement nevû mozgalomnak (Nysvenska Rörelsen), ami okozott némi feszültséget, mikor az IKEA elkezdett boltokat nyitni Izraelben.
Tény2: Az IKEA ma sem franchise-rendszerben mûködik, mint pl. a McDonald's, hanem ma is az alapítók tulajdona.
Urbánlegend: amikor 1990-ben megnyitotta nálunk elsô dobozáruházát, mi voltunk a világon az elsô ország, ahol ezt a szép, családi hagyományt megtörve, valamennyi tulajdonrész a magyar államhoz került. Gondolom, azóta már vissza.
(Az IKEA történeti hátterérôl itt olvashatsz többet)
Sikerességének kulcsa: nem fogjátok elhinni, a pofonegyszerû, olcsón-jót-alapszisztémára épül.
Árnyaltabban: szinte minden korosztály számára, a sótartótól a kanapéig kínál stílusos, modern, komplex enteriôröket.
Már gondolkodni sem kell, csak másolni.
Tény3: az IKEA volt az elsô, amely áruház nemcsak hogy megengedte, hogy beleülhess, belefetrenghess a bútorokba, hogy fotózhass az áruházban, de még centit is ad a pontos méretegyeztetéshez.
Gyakran találkozni ikeás cuccok alján Made in China, Made in Romania stb. feliratokkal, ami az olcsón-része a dolgoknak.
Tény4: A cég ugyanúgy mûködik, mint egy multi, ott dolgoztat, ahol a legolcsóbb, természetesen a jó része a dolgoknak, hogy ahol megjelenik, keresi a helyi forrásokat, akik bedolgoznának, de az elvárt minôségbiztosítási szint olyan magas, és ezért cserébe híresen annyira keveset fizet, hogy pl. nálunk egyetlen cég szállít csak be nekik, a Szarvasi.
Aki esetleg látta az IKEA és ami mögötte van (az M1-en adták 2003-ban) c. filmet, láthatta benne, ahogy a kis kínai gyerekek hogyan hajlítják rusztikusra a bolban már ártatlanfehérre kent romantikus ágy támláját, a kis indiaiak meg antikolják a szép cserépedényeket.
Tény5: A felhasznált anyagok tekiktetében - a természetes hatás kedvéért - kitüntetett szerepet kapnak a különbözô fa alapanyagok: a fenyô és fôként a nyír.
A felhasznált fa alapanyagok tekintetében kitüntetett szerepet kapnak más országok fenyôi és nyírfái. A svédek nagyon odafigyelnek, hogy országok erdôsültsége ne csökkenjen, tehát nagy környezetvédôk ôk, a saját hazájukban.
(mint tudjuk az erdősültség mértéke, illetve az erdők termelte biomassza gyarapodása jelentős mennyiségű szén-dioxidot köt meg a légkörből, ami az üvegházhatás mérséklése szempontjából igen jelentős.)
Svédországban ez 66, 8 %, nálunk pedig 21,5 % (2005-ös forrás innen)
Tény6: nagyban hozzájárul a bútorok árainak alacsonyan tartásához a lapraszeretség, azaz nem kell nekik összeszerelni, majd megteszed te magad.
Ami a nagy elônye, az a hátránya is: nem születtünk mindannyian ezermesternek, pedig ezekbôl a bútorokból csak akkor hozható ki a leghosszabb élettartam, ha jól, szakszerûen vannak összeszerelve.
Kéz feltart, aki kapott már sírógörcsöt ikeás bútor összeszerelése közben, vagy kész lett vele valahogy, és a kicsit billegô, mozgó bútort használta végül, mert jobban nem sikerült?
Tény7: Az IKEA számos designert alkalmaz, hogy termékei mindig naprakészek legyenek.
Ami lényegében finomhangolást jelent, hisz a hatalmas sortimenten csak egy keveset változtatnak.
Ha van, nyiss ki egy nagyon korábbi katalógust, és egy mait. Olyan nagyon sokat nem változtak a dolgok. Akkoreztígyhogy?
Tény8: Ikeás bútorokkal lakást berendezni Nyugat-Európában egyet jelent azzal, hogy kevés pénzed van, vagyis diák vagy vagy fiatal, aki most kezdi az önálló életet.
Az ottani bérek/árak viszonylatban ez azt jelenti, hogy mire találsz egy jól fizetô állást, az egészet úgy, ahogy van szépen lecseréled drágább bútorokra.
Nálunk, az itteni bérek mellett sokan választják az IKEÁ-t, mert a többihez képest még mindig olcsóbb, de ha már fentebb szóba került a McDonald's, míg az ámerikában népkonyha, nálunk szintén nem a legszegényebbek járnak mekdonálcozni.
Uccsó: állítólag maga Kamprad találta ki, hogy az elôtérben kapható hotdog 5 svéd koronába kerüljön, mert azt könnyen megtalálják az emberek a pénztárcában, és egyszerű vele fizetni, és azóta is annyi. Ugyanígy a világon mindenhol előírás, ezért ilyen olcsó nálunk is.
Hamarosan jön a 3. rész, amiben persze szó lesz arról, hogy az IKEA nemcsak ezt az egyszerû stílust tolja, hanem van neki több olyan leányvállalata, ahol prémium kategóriás, hightech bútorokat forgalmaz, és van olyan, ami a nagypolgári, nehézbútoros vonalat viszi.
És még sokminden. A kérdés még mindig ugyanaz: love or hate?
Befejezésként nézegessünk megint szép skandináv lakásbelsôket:
Fotók, forrás innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen.